Kunstnersamtale med Ragna Kvernberg

Onsdag 3. mai ble det i samarbeid med Romsdalsmuseet arrangert kunstnersamtale med Ragna Kvernberg som bl.a. er aktuell i kollektivutstillingen «I lys og skugge» . Det ble en inspirerende og spennende reise gjennom et rikt kunstnerskap. Kunstforeningen ser for seg å arrangere flere slike kvelder i tiden som kommer.

FRAGMENTER – salgsutstilling med Roy Andreas Dahl

19.11.2022–15.01.2023.

Velkommen til utstillingsåpning lørdag 19.11.22 kl.12.00. Dette er en salgsutstilling med 47 verk.

Utsnitt av «Undring» (64 x 84).
Utsnitt av «Rygg» (49 x 58).
«Vårsnø i Romsdal»
(104 x 114).

Roy Andreas Dahl er en av Nordvestlandets mest kjente og anerkjente bildekunstnere.
Han er født i Langevåg i Sula kommune hvor han også bor og arbeider. Fylkets særegne
natur med høye fjell og dype daler, hav og himmel er presist fanget i bildene hans.
Han er en mester i å skape stemninger med lys og skygge. De gjerrige strøkene og
forenklingene treffer publikum. Det samme gjelder skildringer av hverdagsliv.
Han får oss til å delta i øyeblikkene sammen med mennesker i travel hverdag, i lek,
syklende, gående, glede og alvor, sol og regn. Med grove strøk og bred pensel maler han
fram livet i urbane strøk, svært treffende med en melankolsk tilnærming. Vi blir vitne til
en kunstner med en leken og poetisk innstilling til det fargerike og levende livet.
Dahl har utdannelse gjennom tegning, form og farge ved Borgund yrkesskole, grafisk
design ved Westerdahls skole og senere studier i tre år hos maleren og skulptøren
Tore Bjørn Skjølsvik. Han er en kunstner som hele tiden har lekt med farger og strøk –
og nå gir oss disse sterke og komplette kunstverkene. På denne utstillingen presenterer
han i tillegg til akryl på lerret, akryl på papir også digital art.
Han har medvirket på kollektivutstillinger og hatt separatutstilliger i både inn- og utland
med solid mottakelse. Roy Andreas Dahl er født i 1958 og debuterte med separatutstilling
i Galleri K16 i Ålesund i 1989.

– Mitt ønske er å oppnå en kommunikasjon med mitt publikum.
Dette er kunstens vesentlige mål.

Juryert medlemsutstilling 2022

Vår årlige juryerte medlemsutstillingen åpnet 22.juni kl19 på Romsdalsmuseet Krona.

Utstillingen er en salgsutstilling og blir å se fram til søndag 21.august i kafe og foajé området.

Takk til juryen, som i år besto av Caroline Kruse-Jensen, Lene Karlsvik Brosché og Henrik Sæther, for å ha plukket ut og satt sammen en flott medlemsutstilling.

Gratulere til de 15 kunstnerne som ble antatt.
10 av de ser du her:
Foran fra venstre Evelyn Bolli, Synnøve Martinsen, Kirsten Åsbø Rørhus, Bente Barlaup, Mari Hansen
Bak fra venstre: Øystein Eik, Åshild Mjåseth, Edith Naas, Mette Heimdal Eik, Arild Frisnes

Bilder av antatte verk utstilt på Romsdalsmuseet Krona i kafe og foaje.

Åpningskveld Medlemsutstilling 2022

Styret i Molde kunstforening har gleden av å ønske velkommen til åpningen av juryert medlemsutstilling på Romsdalsmuseet Krona onsdag 22.juni kl1900, dørene åpner kl1830. Utstillingen er en salgsutstilling og står fram til 21.august.

Utstilling Lysleite II

Vi ønskjer velkommen til opning av utstillinga Lysleite II laurdag 27. november klokka 12.00. Fotograf Tor Sivertstøl vil då opne si utstilling med fantastiske tolkingar av lys. Lysleite II er ei vidareføring av filmen Lysleite som vart laga tilbake i 2013, vart seld internasjonalt og vann Gullrutens beste foto i 2014. Lysleite II er denne gongen ei fotoutstilling kombinert med lyd og film. Utstillinga er ei salsutstilling og kan opplevast i utstillingsrommet i Krona på Romsdalsmuseet i perioden 27.11.2021 til 04.01.2022.

«Som fotograf ser eg, eller leitar eg alltid etter lys. Så lysleite er noko som alltid ligg i meg». Tor Sivertstøl

Utstillinga kom til som eit samarbeid mellom Tor Sivertstøl, Molde kunstforening, Romsdalsmuseet og Glamox.